HTML

Palóc versek, történetek, kínosságok, gondolatok

Saját és más versei. Gondolatok. Élmények. Kritikus megjegyzések . Kínos történektek stb.

Friss topikok

  • Epü: Üdv! Netkobzos! Ezer éve nem hallottam felőled! Mi van veled? (2020.05.03. 14:10) A netkobzos ujra jelen
  • netkobzos: Sziasztok! Itt jön egy kis kiegészítés. "A farizeusok szó eredete a fariszaioi=elkülönitett (gör... (2008.12.03. 10:50) Elbújva megtalálható
  • netkobzos: Többet az solvatten.se oldalon netkobzos (2008.09.03. 12:23) Napvíz
  • netkobzos: Angliából "Oh, My Deer, Ez egy ilyen orszag. Itt nem stresszeljuk a gyereket, nem feleltetunk, nem... (2008.08.29. 21:59) Az oktatók gyávasága
  • netkobzos: Így értelmezte az egyik olvasóm! "s mert ki is az a féfinak nevezett ember? elég önző, ha nem ak... (2008.04.07. 13:35) Csak hallgass!

Linkblog

Tudni kellene!

2009.12.17. 11:47 netkobzos

 

Tudod tartóztatni magadat?


 

Ha pénz kerül

a kezébe

nincsen nyugta

a fagyit megette

és nincs fagyija

és nincsen pénze


 

Spórolni kellene, mondja az apja

Mibôl spóroljak, válaszol a fia


 

Gyakori az ilyen válsz

Közelrôl is ismerek egy családot akiknek soha sincs pénze, akik mindent elfogyasztanak.

Spóroljanak? Mond meg mibôl?

mert a további válsz

Hiszen nincs mibôl! Majd ha lesz elég hogy majd spórolhatok!

És jön a vasárnap beülnek a kocsiba és elmennek a városba fagyizni. Egy fösvény sajnálatos alaknak érzem magam, amikor arra gondolok, hogy mégis lett volna mit megtakarítaniuk – miért sajnálom tôlük azt az örömforrást? - Spórolni lehet hacsak 10 forintot is minden héten. De az meg semmire sem megy, jön a válasz. De nem a mennyiségen van a lényeg.


 

Sok pénz kell a spóroláshoz?

Azokban az idôkben, amikor én nôttem fel, azt a reklámot kaptam, hogy spóroljak mert akkor vehetek kölcsönt a bankban. Ez így ment akkor, aki nem spórolt az nehezebben kapott kölcsönt. Akkoriban arra nem is gondoltam hogy micsoda fontos dolog volt ez a bank részérôl, mert ezáltal a bank a karakteremhez jutott . A személyiségemet ismerhette meg.- Így tudta meg a bank hogy megbízhat-e bennem. És mint szegény diák nem spórolhattam sokat.

Nevetséges úgye, de mégsem!


 

Miért lehetséges ez?

Ennek bizony tudományos alapja van ha hiszed ha nem. Egy igen régi kísérletek eredménye mutatja hogy ez így van. Ezt a kísérletet a 10-12 - éveseken végezték el. Próbáld ki te is ha van egy ilyen gyerek a közeledben.

Így csinálták a kísérletet:

Egyedül a gyerek egy szobában, az asztalon egy tányér és azon egy finom cukorka. A tányér mellett egy csengô.

Ezt kell mondanod neki: Ha tiz percig tudsz várni akkor kapsz tôlem egy helyett három cukorkát. Hogyha már nem tudsz többet várni akkor csengess, és akkor én bejövök és megeheted azt az egyet ami a tányéron van.

A tartózkodási idô váltakozott. Volt olyan gyermek amely ki tudta várni a 10 percet és volt olyan amely egy pillanatot sem.


 

Na és, mi lehet ennek a jelentôsége?

Az ember normálisan észre sem veszi a különbséget – hát csak ilyenek a gyerekek gondolja! De volt egy kutató aki felfigyelt erre, és éppen ennek a jelentôségére lett kíváncsi. Az eredmény a késôbiekben így mutatkozott meg: A 10-12 évesek amelyek a legtöbbig tudták tartózkodni magukat, azoknak sikerült legjobban az iskolai eredmény és az életük is sikeresebb lett. Azt hiszem, de nem tudom pontosan hogy ezt regisztrálták a negyven éves korukig. Az eredmény olyan világos volt hogy maga a kutató alig tudott hinni benne. A teszteléseket persze megismételték ugyanazzokkal az eredménnyekkel.

- Szinte hihetettlen hogy egy ilyen egyszerû tesztel prediktálni lehet a gyermek jövôjét!? Egy ilyen egyszerû és hasonló eljárással tesztelik tehát a bankok az ügyfelek megbízhatóságát, amikor a spórolásra buzdítják ôket. Akkoriban én ezt nem tudtam de most már megértettem, mert – nem tudván - engem is azzal mérlegeltek!


 


 

A bankok tudják hogy lehet...

Mert ha valaki szabályosan és rendszeresen gyûjti a pénzét, keveset is, valami célra akkor abban jobban megbízik a bank is és kölcsönt is biztonságosabban adhat neki. Ez így mûködött akkoriban - de hogy most mi van ezzel a tudománnyal nem tudom, mert most szerintem nagyon könnyû a pénzhez jutni. Az én idômben pedig nagyon nehéz volt.


 

Tehát nem mindég volt így mint most

Mint menekült csak egy szál ruhában érkeztem ide Swédbe. Itt az történt hogy tanulni akartam és ehhez pénz kellet. Az állam jóvoltábol kaphattam erre kölcsönt. De ugyanakkor nagy volt a lakáshiány is itt Stockholmban. Arra is kölcsön kellet de most már a banktól. De a bank hogyan adjon nekem menekültnek, akinek semmije nincs, kölcsönt. Spórolnom kellet a kevésbôl amit a tanulásomhoz vettem fel. Amikor végeztem, akkor kölcsönbôl és megtakarításból meglett a lakás is. Most már tudtam családot alapítani, amikor az egyik munkatársam segített ki kölcsönnel a nászútra. A feleségem is spóroló teremtés volt; így minden adóságaimat visszafizettük s a gyermekeinknek is jutott, mialatt az otthoni szüleimet is tudtuk segíteni.

A spórolás eredménye; pedig errôl, ennek a jelentôségérôl, akkor tudatosan semmi ismeretem nem volt. - Honnan jött a spórolás képessége - aminek ekkor igen nagy hasznát vettem – nálam? Örököltem?


 

Erre lettek azután a tudósok is kíváncsiak

Már akkor amikor belátták a tartózkodni képesség fontosságát az élet további folyamatára; azt a kérdést tették fel, hogy vajjon ezen tulajdonság, a 10-12 éveseknél egy veleszületett tulajdonság , vagy nevelni is lehet? - Itt most nem térhetek ki ezekre a kisérletekre de az eredmények nem aggasztóak. A tartózkodás erejét lehet javítani de a módszerére itt nem térek ki. Talán máskor.


 

Ennek a jelentôsége eddig

Az lehet ebbôl, hogy ismerd meg magadat. És ha nem tudsz spórolni akkor az talán nem a kevés pénz miatt van hanem...

Teszteld magadat. - Nagyon türelmetlen vagy a sorban?


 

netkobzos

Szólj hozzá!

Címkék: tartózkodás

A bejegyzés trackback címe:

https://paloc.blog.hu/api/trackback/id/tr271604185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása