Újdonságok a tanárképzésben
WWW.steinberg.se – Alkalmazkodni kell az új idôkhöz.
„Az iskolai eredménynek nincs sok köze az sikeres élethez.” - Sokkolt vagy?
Minden tanuló egy sajátos egyén. Mindegyik más és más. A mai iskola rendszer kb a tanulók 20%-ának passzol. Mulasztások is arra utalnak. A tanulók kb 25%-a kerüli a gimnáziumot. Egyik része oda jár csak azért hogy ott étkezzen, kávézzon vagy találkozzon másokkal. A órákra nem járnak be hanem lógnak mint azt mondani szokás.- Ilyen mai fiatalság mondjuk. De milyen az iskolai rendszer? Nagyon rossz elképzelés hogy az iskola minden gyermek számára jó legyen.
A testükkel szavaznak – látod?
Steniberg egyszer odament egy csoport kártyázó tanulókhoz:
Mi van most? Nincs órátok?
De igen - történelem. De van egyházi feladtunk amit két hét múlva kell beadni. De arra még ráérünk.
A motiváció hiánya teszi ezt a magtartást és pazarlást. Persze hogy nagyon nehéz motiválni egy 15-évest, de éppen ez a tanító fô feladata, hogy legyen a mentora. S végül mégis a tanulóé a munka – ezt nem tudja megtenni helyette a tanár.
A tanár feladata – legyen vezetôképes.
A feladata nemcsak a tudás át adás hanem az hogy a tanuló megtanulja használni a saját kompetenciáját a tanulásban. Ezt a képességet, hogy arra tudni rávenni ôket kiképzést követel. A konfliktuskezelés nem elég pedig még ott sem tartunk.
A tanár a testével is beszélni kell hogy tudjon, amit itt nagyon fontos megtanulni, mert a fiatalok tudat alatt arra is reagálnak. - Testtartásoddal elárulod hogy a terhedre vannak. Hogyan reagálhatnának erre mit gondolsz?
Az 1960- és az 1970-es években.
Ezekben az években a tanárt elfogadták a tudási érdemi, pozíciója, kitüntetése stb alapján. A legfôbb feladata a tudásának az átadása volt. Ma már ezt nem veszik meg a fiatalok – ilyesmivel nem törôdnek. Az lett a helyzet hogy vagy elfogadnak vagy nem. Ez egy kemény és szomorú dolog de így van be kell látni.
Ma már szeretni is kell a gyereket de úgy hogy a követelések is megmaradjanak. Ehhez egy új vezetési struktúrát kell megtanulni. Nehéz megtanulni de meg kell tanulni(!) mert nincs visszaút. Ehhez az új tanárképzéshez ad Steinberg egy segítô kezet.
Emelni kell a tanárok elismertségét, igen de ezt csak ôk tudják kitermelni a munkájuk közben az iskolában. Tanítani sokan tudnak pl a matematikát. Most a mentorkodás a fontosabb és a matematikai tudás csak mint egy specialitása legyen a tanárnak
Ma már nincs úgy berendezkedve az élet hogy az iskolában megtanulhatják hogy hogyan. És mégis az életre kell tanítani a fiatalokat. Az iskola feladata nemcsak az alapismeretek megszerzése hanem az életre való felkészülés is. A legfontosabb most az hogy a tanárok vezetni tudjanak csoportokat/az osztályt. Magukkal kell tudni ragadni a tanulókat hogy fejlödjenek/hogy maguktól engedelmeskedjenek/érdekeltek legyenek. - Nehéz vezetni egy lovat amely nem akar!
Legyél büszke ha tanár vagy. Állj a talpadra és lást be hogy egy vezetô állásban vagy. Egy életfontosságú feladatot vállaltál magadra. Tíéd a színház terem és te vagy a fôszereplô. Szerepelj! - mondja John Steinberg. Ezt a szerepedet különösen most gyakorolnod kell.
gondolatait összefoglalta
netkobzos